Формування життєвих компетентностей на уроках географії
Кожна епоха ставить перед суспільством нові вимоги і неможливо відповідати цим вимогам без належної на те підготовки. Наш час характеризується надзвичайною мобільністю і постійними змінами. Тільки активна особистість зможе успішно адаптуватися до нього та зайняти достойне місце в сучасному суспільстві. Тому головним завданням|задача| сучасної системи освіти|утворення| є створення|створіння| умов для якісного навчання,|вчення| кінцевим результатом якого повинні виступати життєві компетентності.
Впровадження компетентністного| підходу – це важлива|поважна| умова підвищення якості освіти|утворення|. Саме придбання|надбання| життєво важливих|поважних| компетентностей| дає людині можливість|спроможність| орієнтуватися в сучасному суспільстві|товаристві|, формує здатність|здібність| особистості|особистості| швидко реагувати на запити часу.
Географія – предмет, що, перш за все, формує людину, яка має добре орієнтуватися в просторі, вивчаючи всі сторони життя людського суспільства. Як і кожен шкільний предмет географія має певний набір знань, умінь і навичок, що мають учні засвоїти протягом його вивчення. Але вони, на мою думку, не є ціллю, а є засобом, за допомогою якого вчитель має сформувати життєво компетентну особистість.
Виділяють шість груп життєвих компетентностей:
Ø Соціальні (характеризують уміння людини повноцінно жити в суспільстві) – брати на себе відповідальність, ухвалювати рішення, робити вибір, безконфліктно виходити з життєвих ситуацій.
Ø Полікультурні – не тільки оволодіння досягненнями культури, але і розуміння, і пошана до людей інших національностей, релігій, культур, мов, рас.
Ø Комунікативні – уміння спілкуватися усно і письмово рідною і іноземною мовами.
Ø Інформаційні – уміння отримувати, осмислювати, обробляти і використовувати інформацію з різних джерел.
Ø Саморозвиток і самоосвіта – потреба і готовність постійно вчитися впродовж всього життя.
Ø Продуктивної творчої діяльності – готовність та потреба у творчості.
Географія, як шкільний предмет, дає широкі можливості для формування життєвих компетентностей. Але|та|, застосуванням|вживанням| окремого методу навчання|вчення| або реалізацію певної технології повною|цілковитою| мірою охопити формування всіх груп компетентностей| неможливо. Тому, в залежності від змісту уроку, підбираються такі прийоми, які, по-перше, забезпечать якнайкраще запам’ятовування учнями матеріалу, і, по-друге забезпечать учням можливість використовувати набуті знання і навички в подальшому. З іншої сторони – всі життєві компетентності взаємопов’язані та взаємообумовлені. Неможливо розвивати одну життєву компетентність без іншої.
Розвиток життєвих компетентностей дає можливість учням використовувати набуті в школі знання на практиці в подальшому дорослому житті, адже накопичення великої кількості теоретичного матеріалу саме по собі нічого учневі не дасть, якщо він не зможе ці знання застосувати з користю для себе. Та й саме навчання має бути спрямоване таким чином, щоб учень розумів, що знання для нього є життєвою необхідністю.
Одним з моїх завдань на уроках географії є виховання активного учня, адже він в майбутньому повинен стати активним членом суспільства, який має думати і діяти самостійно.
Для реалізації цієї мети мною на уроках використовуються такі форми роботи як диспути, дискусії, «коло ідей», де кожне питання розглядається з багатьох сторін і кожен з учнів може висловити власну точку зору. Захист власних доповідей, рефератів розвиває навички роботи з додатковою літературою, Інтернетом. Для мене важливий не сам зміст доповіді, а вміння учня відстоювати свою позицію.
Для розвитку творчих здібностей учня на уроках географії необхідне застосування різних форм, методів організації навчальної діяльності, орієнтованої на конкретного учня. На уроці потрібно створювати педагогічні ситуації, що дають змогу кожному учню виявити ініціативу, самостійність у роботі, та умови для природного самовираження, атмосфери зацікавленості кожного учня в роботі класу. Організовувати навчальний процес потрібно таким чином, щоб в учня не було страху помилитися, дати неправильну відповідь.
На уроках географії якнайчастіше використовую таку форму роботи як урок-подорож. Дані уроки дають можливість учням розвивати фантазію, сприяють активності учня на уроці. На цих уроках також використовуються комп’ютерні технології: уривки з документальних фільмів, презентації що учні мають змогу подивитися на мультимедійному проекторі активізують пізнавальну активність при їх обговоренні.
Сьогоднішній світ неможливо уявити без комп’ютерних технологій, тому використання на уроці мультимедійних проекторів, комп’ютерів є необхідним на кожному уроці. Мною готуються презентації PowerPoint, які супроводжують весь урок, що дає змогу не тільки зекономити час на уроці, але і дає змогу використовувати наочність (портрети науковців, картини, фотографії, схеми, діаграми і т.п.), що сприяє кращому запам’ятовуванню учнями матеріалу.
Для розвитку самоосвітньої компетентності учні отримують випереджувальні завдання в формі доповідей або рефератів. Їх захист я пропоную готувати в вигляді презентацій PowerPoint, які використовуються на уроці при розгляді нового матеріалу. Для закріплення матеріалу використовується тестова оболонка My Test. Учні самі готують тестові завдання, що сприяє не тільки активному запам’ятовуванню матеріалу, але й спонукає учня при підготовці використовувати різні джерела інформації.
Використання робіт учнів на уроках показує школярам значимість їх роботи, адже цікаво робити те, що дає конкретний результат. Зацікавленість в результатах своєї роботи дає, в свою чергу, якість. В нашому випадку – це якісне засвоєння знань і формування життєво необхідних компетентностей.
Крім презентацій, особливо в 6 – 8 класах доцільно давати завдання на складання кросвордів, ребусів, шарад, казок, віршів, які розвивають у школярів крім самоосвітньої компетентності компетентність продуктивної творчої діяльності та інформаційну компетентність.
Для розуміння причинно-наслідкових зв’язків, що є необхідною умовою розвитку логічного мислення, на уроках при розгляді нового матеріалу якнайчастіше потрібно використовувати питання «чому?». Наприклад: «Сьогодні ми познайомимося з Японією, державою яку часто називають країною сонця, що сходить. Як ви вважаєте чому її так називають?». Розвиток логічного мислення на уроках географії досягається завдяки створення опорних логічних схем, що дають учням розуміння причинно-наслідкових зв’язків. Наприклад: Древні платформи =>рівнини, Області нової складчастості =>гори.
Формування людини як члена суспільства пов’язане з розвитком полікультурної компетентності. Для цього на уроках географії мною використовуються випереджувальні завдання, наприклад: підготовка рефератів, презентацій з використанням фото представників різних народів та їх культурні досягнення (архітектурні пам’ятки, твори живопису, тощо). На уроках географії я заохочую учнів (особливо в старших класах) до обговорення міжнародних новин, в тому числі і політичного характеру (події в гарячих точках, рішення міжнародних конференцій та їх вплив на Україну).
Для розвитку комунікативної компетентності як на уроці, так і при підготовці випереджувальних завдань використовуються групові форми роботи. Учні проводять взаємоопитування та взаємооцінку.
Формування життєвих компетентностей у школярів забезпечується також залученням учнів до позакласної діяльності. Проведення різних позакласних заходів з географії, екології, туризму, сприяють зацікавленості учнів в географії, формують екологічну культуру, що є складовою частиною соціальної компетентності.
На протязі трьох років я керую шкільним географічним гуртком. Основна увага на заняттях відводиться топографії та туризму. Члени гуртка приймають учать у туристичних змаганнях, що кожного року проводяться в Старобешівському районі. Значення цього заходу для учнів важко переоцінити. При підготовці до змагань та при їх проведені формуються, в першу чергу, комплекс з комунікативної, інформаційної, соціальної компетентностей.
Молодіжний євроклуб, що функціонує в школі, сприяє розвитку всіх груп життєвих компетентностей. До складу євроклубу входять як старшокласники, так і вчителі віком до 35 років. Питання, що розглядаються на засіданнях євроклубу доповнюють знання та навички, які учні здобувають в процесі вивчення географії.
Учні, які проявляють особливі здібності під час вивчення географії приймають участь в шкільних та районних олімпіадах з географії.
Таким чином, виховання здорової, освіченої, соціально активної особистості через викладання географії є головним завданням моєї професійної діяльності. Виконання цього завдання можливе лише за умови використання різноманітних методик і технологій, які дадуть змогу якнайкраще підготувати школяра до дорослого життя.
|